woensdag 19 september 2007

Marleen, hier is weer een telefoongesprekje met juf…
Zaterdag 15 september 2007

Groetjes uit Ghana…
He leuke weekend4ders, k begin me al aardig een Ghanees te voelen, ik ging namelijk gisteravond om 20.15 uur naar bed en ben vandaag om 6.30 uur opgestaan, want ik ga hardlopen en dat kan je maar beter vroeg doen, want hoe langer je hoe w8, hoe warmer het wordt en dat is weer meer zweten!
Ik heb gerend en wel 45 minuten lang achter elkaar! Ik was gisteravond verdwaald in het dorp, ja alle hutjes lijken ook zo op elkaar, dus vandaag ben ik maar weer gewoon heen en weer over dezelfde weg gerend. Er gingen nog een aantal kinderen op slippers met me meerennen, maar ik bleef ze voor en op de terugweg kwam ik nog 2 hardlopers tegen, ik ben maar aangesloten. Ze lopen elke zaterdagochtend met zijn 20en, maar de andere 18 zijn Moslim en zijn aan het vasten.
Daarna ontbeten, ze hebben hier alleen maar wit brood en dat smaakt heel zoet, hoef je er gelijk geen jam meer op te smeren. Even lekker buiten gezeten en toen kwam de werkster, echt een luxe. Ik wilde eerst nog gaan helpen, maar dat hoefde niet. Ik vertelde dat ik dat niet gewend ben thuis moet ik zelf schoonmaken en af en toe komt oma de wc schoonmaken en mama mijn was doen, maar meer ook niet (Britta, je kan dus gewoon mijn oma bellen die doet de wc wel!). “But you’re a teacher and not a cleaner!” Ja, dacht ik laat ik maar gewoon gaan zitten lezen en ik ben in je boek begonnen, Mieke en het is nu al schitterend! Lia, jullie boek is uit en gelukkig zijn er meer gekke meiden zoals ik! En tussen de middag heb ik wentelteefjes gebakken (met poedermelk, want ze hebben niet anders van Friesland foods producten. Jeroen, kun jij er niet voor zorgen dat ze hier gewoon mijn Campina melk gaan verkopen of Miranda, kun jij niet iets regelen met de Jumbo), zo dat was echt smullen en daarna verlangde me lichaam naar mijn bed met net!
’s Avonds bij Rahman en Nelleke aardappels gegeten, zo echt helemaal genieten!Lous, het was bijna net zo lekker als jouw prakkies! Wel jammer toen ik naar huis ging en zag dat er een kikker op mijn slipper zat, dus… Britta, ik denk… of zal ik de spuitbus erop zetten!
Oja ik heb ook nog ff wat voor school voorbereid, want maandag ga ik beginnen. Wat is het mooi om te zien, dat Hawa zich er helemaal op verheugd, ze is al aan het aftellen!

Ps. Epjan en Danny, welke dag zal ik ADV nemen en wie wil die vervangen?
Oja we gaan denk ik op schoolreisje naar een krokodillenmeer. Hoeveel ouders heb ik nodig als begeleiding, mag het kind bij zijn eigen vader of moeder in het groepje en hoeveel geld mag je meenemen? De bus hoef ik nog niet te bestellen, want er kan altijd nog wel iemand bij heb ik ervaren, desnoods op het dak!

Oja Rob, weetje welke koekjes ze hier verkopen; digistive, gewoon uitspreken, zoals het er staat toch?

Ze betalen hier echt met enorme bedragen, er is zelfs een briefje van 10 000 en een brood kost 5000.

Zondag 16 september 2007

Gisteravond kreeg ik van Nelleke een lap stof mee om over de tv te leggen, want anders komt er te veel stof/zand op en gaat het apparaat kapot. Zit ik vanochtend te ontbijten kijk ik naar de hoek waar de tv met die lap erover staat, lijkt het net of er een cadeautje in de woonkamer staat. Dat vraag ik me trouwens af, ben ik hier ook 2 uur langer jarig, want wij leven 2 uur achter t.o. v. jullie?
Esta, ik las in jouw nieuwsbrief dat ze in Colombia ook zoveel fietsen, hier dus ook! Leuk om je brief te lezen en echt stoer wat je allemaal gaat doen, succes!

Vanochtend ben ik weer naar de kerk geweest, echt een vrolijke kerk is dat, veel geklap en gezongen. De preek ging over bidden, hoe doe je dat en wanneer en bidden werkt!
Ze hebben hier verschillende kerken: een katholieke kerk, een baptistengemeenten, bible church of Africa (evangelie gemeente), charity church (daar ben ik 2 keer geweest en volgens Rahman, is het iets meer evangelisch dan die bible church of Africa) en nog een soort PKN kerk, maar daar weet ik even de naam niet precies van, iets van presperiaanse kerk.

Maandag 17 september 2007

Ik ben begonnen met lesgeven en het is genieten!
’s Ochtends echt een opening van de school. Het is een kamer in het huis van Rahman en Nelleke.
Eerst waren Hawa en ik een beetje zenuwachtig, maar dat ging snel voorbij en om 11.45 uur moest Hawa zo huilen, dat het voorbij was! Daarna heb ik meegegeten en heeft Neli (de oma van Hawa) scones gemaakt en dat was echt smullen! Mam, je snapt wel dat ik mijn bord heb schoongelikt! Oja, Paul, als je nu ook ff een kleuterklas zoekt, kunnen we weer uren praten over kleuteronderwijs en alle andere mooie momenten van lesgeven en kinderen!
Oja, Nienke en Anja, de stickers zijn al in gebruik!

Dinsdag 18 september 2007
Wat is het mooi om te zien hoe een kind kan genieten van zulke eenvoudige dingen!
Aan het eind van de middag nog gefietst, maar toen werd ik verrast door een enorme regenbui, wilde ik gaan douchen, was het water op, dus de pomp aan, wilde ik weer gaan douchen, kwam er iemand langs, wilde ik voor de derde keer gaan douchen… help, er zit een mini krokodil (het kan ook een hagedis zijn) van wel 5 cm aan het plafond vast…eerst maar ff koken en toen… samen met mijn nieuwe knuffel onder de douche gestaan!
Die beesten daar moet ik echt niets van hebben, mama, is er misschien iets misgegaan hiermee in mijn opvoeding! Linda, ik kom ook veel jouw honden tegen, maar ze zijn niet zo lief als Noah! Ja Noah, ik mis het samen rennen met jouw wel een beetje hoor, maar tis veel te warm voor jou hier!

Woensdag 19 september 2007

Vanochtend heb ik hard gelopen, ja voor het lesgeven en wel een half uur lang, zonder te stoppen met een hartslag van 147! Evelien, k heb nog een bushalte gezocht, want ik dacht misschien sta je nog op me te wachten, maar morgenochtend ga ik weer, dus… ren maar lekker mee!
Mees, deze week werken we rond het circus en nu komen jouw jongleerstokken en ringen weer heel goed van pas! Echt helemaal geweldig, gewoon thematisch werken en kleuterjuffen, ik ben ook aan het observeren!
Jammer, Jenny dat we niet samen naar huis kunnen fietsen,maar dan zing ik wel een kleuterliedje over een clowntje of over een poppenkraam of een klein klein kleutertje. Jenny, weetje soms mis ik ff als je gezellig langsfietst. Ik kan lopend of fietsend naar de school gaan. Het ligt er een beetje aan waar ik zin in heb en vaak ga ik aan het eind van de middag nog ff fietsen en dan vind ik het wel lekker als ik ’s ochtends 20 minuten heb gewandeld.

Daan, spreken we snel een keertje af om hier ook een Sev. te openen, voor een kletstheetje?
K ga nu ff verder met het voorbereiden van mijn voorleesverhaal en een knutselwerkje! Soms zou ik best bij mezelf in de klas willen zitten! Epjan, volgend jaar wil ik best kleuters!

Oja in het noorden van Ghana hebben de mensen enorm veel last van de overstromingen, maar zo noordelijk zit ik niet, dat is ongeveer 2 uur rijden hier vandaan. Daar is de White Volta overstroomd en bij ons zijn niet zulke grote meren of rivieren die kunnen overstromen.

Een mooie week nog, succes met werken en kijk lekker uit naar t weekend.
Deze week werk ik nog even halve dagen, maar morgen komt er een meisje uit Engeland en daar ga ik nog wat jeugdwerk mee opzetten.