maandag 9 juli 2007

Daar gaan we dan!

Geroepen om op weg te gaan
om op te staan,
te reizen naar een land dat God zal wijzen.

Dit lied zongen we met Pasen in de kerkdienst en toen dacht ik: “Ik ga ervoor!”

Waar loop je dan warm voor…
Heb je weer een leuk lesidee of wat ben je van plan te organiseren voor de jeugd of komt er een marathon aan? Het is iets heel anders en daar loop ik warm voor!

Ik hoor regelmatig om me heen dat er vrienden of kennissen naar het buitenland gaan voor een bepaalde periode om een land te bekijken, na afloop kijk ik bewonderend naar de foto´s, zo dat is echt mooi, wat een avontuur. Zoiets, maar dan toch een beetje anders dat lijkt mij wel wat. Iets met kinderen, iets in het buitenland, iets… Ik heb al eens opgezocht om in het buitenland te gaan lesgeven, dat was voor een periode van 2 jaar, dat vind ik een beetje te lang.

Maar...toen liep ik in een kerkdienst in de Hoeksteen tegen Nelie Jackson aan, zij vroeg of ik niet eens een jaar naar Ghana wilde. Dat overviel me een beetje. Nelie Jackson is langs geweest met een mooie powerpointpresentatie en uitleg over het project. De dochter en schoonzoon van Nelie en Dave Jackson: Nelleke en Rahman, leiden een project in Noord Ghana. Het project bestaat uit drie teams: een groep artsen, een groep landbouwdeskundigen en onderwijzers. Die groepen trekken de dorpen rond om de mensen van medicijnen te voorzien, te onderzoeken, om te vertellen hoe je je land bewerkt en uit te leggen waarom het belangrijk is dat kinderen onderwijs krijgen. Daarnaast verspreidt een ander team het christelijk geloof in de dorpen. Nelleke helpt daarnaast als assistent consulent de Bijbelvertaling in het Gonja te controleren tegen de grondtekst. Rahman verzorgt trainingen van lekenpredikanten.

Ik zag mezelf al bezig, het begon te kriebelen, maar er kwamen gelijk praktische vragen in mij op, zoals mijn huis, mijn werk en geld. De belangrijkste vraag is, zou je er voor willen gaan, durf ik er voor te gaan, te vertrouwen dat ik niet alleen ga…

Juffie,
je staart steeds naar buiten.
Daar zitten wij niet.
Of zijn het de vogeltjes die je er ziet?
Fluiten ze mooi?
En wil je hun vleugels proberen?
Juf,
maar wij zitten hier.
Hier is de kooi.
Kun je ons wegvliegen leren?

Wat is er dan te doen in Ghana…
Het zou gaan om in de ochtenden les te geven aan de dochter van Nelleke en Rahman met materiaal van de wereldschool en ´s middag helpen opzetten van jeugdwerk in de omringende dorpen. Daarnaast schreven Nelleke en Rahman zijn er plannen om een school te gaan oprichten in het dorp. Het lijkt me een uitdaging om daarbij te helpen. Het project bestaat geheel uit vrijwilligers en ze leven van giften.

Je hoeft de diepte niet in
om de wereld te begrijpen
maar klim zo hoog als je kan
en overzie het dan, er valt zoveel te kijken.

En nu…
Op school heb ik een jaar onbetaald verlof gekregen, een vriendin gaat mijn huis huren en ik heb besloten om eind augustus naar Ghana te gaan en volgend jaar juni weer terug te komen met een koffer vol avonturen, vol ervaringen, vol nieuwe ideeën om er hier mee aan de slag te gaan!

Geen opmerkingen: