vrijdag 8 februari 2008

Daar is joef weer!

Zo, k ben echt een kleuterjuf aan t worden!
Hawa en haar zusje en ouders zijn op vakantie naar Accra en naar Cape Coast, dus in de ochtenden geen Hawa en juf Nicole school, maar dat is geen probleem, ik vermaak me wel!
Ik heb nog een organisatie bezocht die zich bezig houdt met het opzetten van scholen in dorpen die geen school hebben en waarvan de dichtsbijzijnde school te ver lopen is voor de jongste kinderen. Ze zetten een school op met klas 1,2 en 3, want daarna zijn de kinderen sterk genoeg om naar de verre school te lopen. Tijdens het gesprek wilde ik het hebben over hoe de leerkrachten gecontroleerd worden en hoe de school aan de materialen komt!

Ook ben ik langs de verschillende kerkleiders geweest om te vragen wat ze van de Adventkinderclub vonden en hoe ze denken over kindernevendienst, dat was echt super positief! Van de verschillende kerken heb ik mensen benaderd en afgelopen donderdag zou er een meeting plaatsvinden, maar ja die ging ff niet door, omdat er iemand naar een trouwerij ging en dat je weet je vaak niet van te voren. Geeft niets, volgende keer beter! Vanavond komen er een aantal piza eten en dan maken we een nieuwe afspraak. Ik vind het al super gaaf dat er belangstelling voor is en het is super om het met de mensen uit het dorp op te zetten!

Daarnaast heb ik gekleuterd op de school in t dorp, want de juf is al sinds de kerstvakantie ziek en ja van invallers hebben ze nog nooit gehoord!
Wouw, het was genieten!
We hebben gezongen en tot 10 in t Engels leren tellen!
We kennen een aantal engelse woordjes: book, pencil, frog (of course), bike (gewoon mijn fiets in de klas gezet), apple (sommigen hadden nog nooit een appel gezien), orange, chair and mirror.
Ook hebben we een spelletje gedaan waarin we red, bleu, yellow en green hebben geleerd.
We hebben buitengespeeld en ...
joef praatte ook af en toe gewoon Nederlands!
Maar ze hadden natuurlijk in het dorp al gauw door dat er een blanke juf was, dus elke dag kwamen er meer kinderen. Ik dacht wat nu...want klassikaal lesgeven, wordt zo wel erg moeilijk!
Toen heb ik de klas in vakjes gedeeld en in elk vakje was wat anders te doen:
tekenen, puzzelen (bedankt Karen), het schoolbord volkrijten (Sarin, super die krijtjes), blikgooien, jojoen (bedankt Marleen), muntjes in blikjes gooien, een spel met een bal, springtouwen en nog een groepje waar ik wat Engelse woordjes mee oefende!
Wat kan onderwijs toch mooi zijn!
Vanmiddag nog ff op bezoek geweest bij de echte juf en ze komt maandag weer terug.
Ook heb ik een vragenlijst voor de leerkrachten gemaakt, zodat ik kan zien welke materialen er nodig zijn en ook vragen hoe ze denken over onderwijs.
Gisteren nog met een aantal leerkrachten naar een naamceremonie geweest. Vorige week was er in t dorp een baby geboren en na een week krijgt de baby zijn naam.

Ik fietste met een leerkracht naar huis en dan hebben we altijd de mooiste gesprekken, maar ook vaak over geld, want ze denken dat wij blanken heel rijk zijn en zij heel arm. Nu gaan we ze een keer uitnodigen bij ons thuis voor een maaltijd en een discussie. 'What a great idea!'


En de topper was wel vorige week vrijdag toen de directeur met klas 5 en 6 ging slagballen! Hij vindt het een super spel! Het is ook leuk om te zien, dat de kinderen het een beetje doorkrijgen en de veldpartij stelt zich veel meer verspreidt op en de slagpartij denkt na waar ze de bal heen meppen!