zondag 9 september 2007

Elke avond zo’n zonsondergang, dat is toch genieten! Deze foto is aan de rand van het dorp genomen.
Ada, k schrijf de stukjes steeds over uit jullie dagboekje! En als het vol is begin ik in jouw boekje, Jenna! Doe de groetjes maar aan de klas en aan de meester natuurlijk!
Woensdag 5 september, 20.31.16 uur
K lig in mijn nettenbed en boven me hangt een enorme propellor te draaien, die denkt dat het zo koeler wordt in mijn kamer, maar het zweet komt nog overal vandaan! Ook begin ik al aardig te wennen aan een leven zonder elektriciteit dat ik gewoon maar ’s avonds met mijn mijnwerkerslampje rond loop. De generator gaat er ook zo mee stoppen, want je hoort hem pruttelen, dan is de benzine bijna op, dan schakelen we over op de kaarsjes, alsof het al bijna Kerst is!
’s Ochtends pannenkoeken met hagelslag gegeten, ja dat blijft genieten en Manuelle, k heb er ook nog een met drop op. Je snapt natuurlijk wel dat dat blik aardig begint op te raken, dusssss… k denk dat jullie ff een bezoekje aan de Jamin moeten brengen…
Zo ongeveer tegen kwart over zes word ik gewekt door een kakelende haan en wil ik doen alsof ik hem niet hoor en ga nog even mooie dromen dromen, daarna Anja, lees ik even uit jullie boekje en dan begint de dag!
Hamdia, het buurmeisje kwam kijken hoe het met mijn vorderingen stond in het Dagbanie, maar k had nog niet veel geleerd en ik voelde me net een kind dat op zijn kop krijgt van juf omdat ie zijn huiswerk niet heeft gemaakt, ok. ik ga de woordjes leren!
Daarna natuurlijk weer even geslapen en toen 2 uur op mijn Chinese-net-te-kleine-merkloze-wel-met-voorlamp-fiets gaan fietsen heen en weer over dezelfde weg naar Zantili, het dichtstbijzijnde dorpje. Onderweg kwam ik nog een man tegen wandelend met een dvdspeler op zijn hoofd, die is dus echt al lang onderweg, maar als ie bij zijn hut aankomt, heeft hij wel mooi een dvd speler die hij dan kan aansluiten op de generator, die zoveel herrie maakt dat ik hoop dat het geen analfabeet is, zodat hij de ondertiteling kan lezen!
Als hier een begrafenis is, dan is dat een groot feest, want ze vieren het leven van de overleden persoon. De overledene wordt ongeveer na 1 of 2 dagen begraven en dan ligt het eraan of de familie veel geld heeft, als dat zo is volgt er een groot feest. Is er geen geld, dan wordt er eerst gespaard en komt er misschien na 1 of 2 jaar nog een groot feest. Hoe langer je hebt geleefd hoe groter het feest!

Oja Bas en Corina, in het vliegtuig ben ik al begonnen met het lezen van jullie boek en hier lees ik erin verder voor t slapen gaan, nog een stukkie, wat fijn dat er nog meer van die avonturiers zijn zoals juf! Lia, ik ben net in jullie boek begonnen, ik moest vandaag wel 100 keer naar de wc en vanavond dacht ik laat ik er maar eens een tijdje op de wc gaan zitten met jullie boek, het begint al grappig!