donderdag 13 september 2007

He he ik ben op een school geweest

woensdag 12 september 2007

Ik wil in Tamale wat scholen bezoeken zodat ik een beetje weet hoe het onderwijs hier werkt en dat ik ook een beetje het verschil kan zien tussen de dorpen en de steden.
Ik ben gewoon naar een school in de buurt gelopen en gevraagd of ik mee mocht kijken, ja de school was al om 7 uur begonnen en toen lag ik nog op mijn bed, maar hij is wel om 12.30 uur uit en dat elke dag, dat is natuurlijk wel super, alleen heb ik het niet tot 12.30 uur volgehouden want ik moest naar de wc en durfde niet te vragen waar die was!
Ik kwam bij 12 jarigen in de klas kijken en wat een geschreeuw was dat, iedereen riep maar wat en de leerkraht kon het nog volgen ook!
De klas was echt super saai er hing niets op, nou ja een kalender met Ghanese presidenten en een stopcontact dat langs de muur hangt, dus Corina, misschien kun je dat ff op je klussenlijst zetten!De leerkracht zit aan een houten tafel, die mij aan mijn eettafel doet denken. De kinderen moeten een test maken en na 2minuten zegt hij, over 5 mintuten zijn jullie klaas, maar ik zie helemaal nergens een klok of een horloge, zelfs de leerkracht heeft er geen...vandaar dat ze hier af en toe wel eens te laat komen!
Het is een priveschool met zo'n 170 leerlingen, als ze er allemaal zijn. Het is echt klassikaal onderwijs zonder enige differentiatie.
Na de test gingen ze nog een boekbespreking doen en eentje hield het over Doornroosje, ja ik was echt de enige die moest lachen, maar dat hebben ze niet gezien hoor!
Oja zit ik een beetje rond te kijken, zie ik dat er een blaadjes uit zijn schrift zit te eten...
De kinderen kunnen wel goed Engels, dat vind ik nu al super!
In een andere klas zit een juf van 19 jaar, gewoon aan haar bureau en de kinderen moeten wat hun leesboekjes lezen, nou ze zitten gewoon een beetje te kletsen!
En in weer een andere klas kregen ze de opdracht om 45 Engelse woorden te maken met de volgende letters: BOURNVITA
Bij wie lukt dat? Anja, probeer jij het even uit in je klas, dan hoor ik het wel!