zaterdag 12 januari 2008



Ni Ti Yuw Pali!
Happy New Year!
Vrijdag 21 december was DE grote dag, want mama en Paul kwamen aan in Tamale met het vliegtuig! De dag daarvoor waren ze vanaf Schiphol zo naar Accra gevlogen, een nachtje overnacht in Accra en op de 21e naar Tamale gevlogen. Ze maakten al gelijk kennis met de cultuur van hier: taxi die ze naar het vliegveld zou brengen kwam te laat, vliegtickets voor de binnenlandse vlucht waren niet goed doorgezonden vanuit Tamale naar Accra en dan de warmte...ja daar sta je dan! Ik ging 's ochtends met de bus naar Tamale, natuurlijk hadden we pech, het wiel van de bus ging eraf, maar... na enige reperatie konden we weer verder...en toen...zag ik mama en broer, dat was echt genieten! Ik zei nog: "Gelukkig is het niet zo warm vandaagt..." het zweet droop van hun hoofd af, tja volgens mij ben ik al helemaal ingeburgerd en voel ik gewoon het verschil tussen warm, iets warmer en heel warm in Ghana!
Toen met de bus naar Gushegu, dat was echt een avontuur: koffers op het dak, met lekker veel mensen in de bus en vooral niet op tijd vertrekken!
Van uitrusten kwam niet zoveel: er waren zoveel indrukken voor ze en we hadden de kerstvoorbereidingen. Dit was ons boodschappenlijstje:
4 geiten, 25 watermeloen, een zak uien en tomaten, vis,kruiden, 75 kg rijst, 20 kratten frisdrank en heel veel zakjes water.
Op marktdag hebben we alles gekocht en daarna ben ik nog met mama over de markt gaan struinen. We hebben een lap stof gekocht voor mama, oma en uiteindelijk ook voor mezelf (Miquel en Anne, bedankt, k zal er een mooie jurk van laten maken!).
Op Kerst begonnen 5 vrouwen in de tuin van Rahmane en Nelleke met koken en de geit werd gefrituurd (eerst gekookt). Marleen en ik hebben vis lopen ontgraten, zodat heel de dag de kat van Hawa achter me aan had huppelen en samen met Linet heb ik watermeloen lopen snijden.
Tegen 12 uur kwamen onze eregasten: lichamelijk en gestelijk gehandicapte, weduwen van de vorige chief, oude vrouwen (waarvan gezegd wordt dat het heksen zijn) en daklozen met een psychische aandoening.
In een grote kring gingen we zitten, maar al gauw begonnen we met zingen en dansen, daarna heeft Rahman de eregasten toegesproken over deze kerstgedachte: Jezus kwam op aarde voor alle mensen, waarbij God oog had voor de uitstoot van onze samenleving!
Daarna werd het eten en drinken geserveerd, waarbij mama en Paul ook hielpen. Echt geweldig om te zien hoe de mensen genoten van de eerste keer van hun leven een flesje cola drinken en toen waren we nog niet klaar met delen: toen kreeg iedereen nog een lap stof: "Now I can dance,"zei een vrouw! De mensen bleven maar dankjewel zeggen! Alle restjes eten gingen mee naar huis als grote schatten!
's Avonds hebben we met het team gebbq en natuurlijk kerstliedjes gezongen, een bijzondere dag en geweldig om eens op een andere manier Kerst te vieren!
Op 2e Kerst hebben we in ons huis bananencake, appeltaart, pannenkoeken en muffins gemaakt en tijdens het kijken van een dvd smullend opgegeten!
Paul heeft nog lesgegeven bij Hawa en we zijn in het dorp geweest waar ik de school help, helemaal op de fiets, echt knap mam! Vol enthousiasme werden we ontvangen, we hadden een springtouw mee (bedankt Karen voor het kopen van de cadeautjes), dat was leuk om te zien, hoe ook de vrouwen gingen springen en daarna zijn we nog bij de chief op bezoek geweest en Paul mocht hem zelfs een hand geven!
Stralend zijn we weer naar huis gefietst!

Geen opmerkingen: