zaterdag 9 februari 2008


Joepie, we hadden heel de dag geen elektriciteit, maar 10 minuten voor het einde van de wedstrijd om de derde en vierde plek van de Africa Cup of Nations: Ghana - Ivoorkust was er weer power in de draadjes en konden we mooi zien hoe Ghana de wedstrijd won!
Het gebeurt trouwens ook wel eens dat we wel elektriciteit hebben, maar dat de tv een power off heeft!
Tussen mijn feestmails, kwam ik de vragen van groep 6b tegen en hier zijn jullie antwoorden:
Jeroen H: Hebben de kinderen al wat geleerd van je?
Natuurlijk! De kinderen hebben een paar Engelse woordjes geleerd, kunnen tot 10 tellen en weten red, blue, green en yellow, maar ook juf heeft een heleboel van ze geleerd! Ook op de Hawa en juf Nicole school heeft Hawa al veel geleerd en ik heb veel van haar geleerd over kleuters!

Shireen: Heb je nog meer enge beesten i.p.v. de krokodil gezien?
Ja zeker, heel veel kikkers, kakkerlakken, hagedissen en er zit een muis onder mijn kast, die ’s avonds net zo druk is, als ik wel eens ben! We hebben een muizenval gezet, maar behalve onze vingers heeft ie nog niets gevangen, de muis eet de bananencake gewoon er van af! We hebben ook spinnen, maar die vind ik niet eng!

Colin: Met welk soort geld betaal je in Ghana?
Colin, ben je al voor Ajax geworden?
Met Cedi’s, dus geen Euro’s!

Elvira: Wanneer kom je weer naar Nederland terug?
Eind mei komt joef weer terug naar t Zeeuwse!
Elvira, hoe was Amerika, zomaar ff benieuwd dat is ook een compleet andere wereld dan hier en bij jullie, denk ik.

Martijn: Wat doen je allemaal op school?
Op de Hawa en juf Nicole school geef ik gewoon les, net zoals een echte groep 1 en op de school in een ander dorp, waar ik een beetje help, geef ik vooral Engels en rekenen. Dat zijn wel de hoofdvakken hier. Ze krijgen ook nog les in Dagbanie, hun eigen taal, aardrijkskunde en gym. Er is dus geen muziek en creatieve vakken, dat staat wel op het rooster, maar dat geven de leerkrachten niet!
Martijn, jammer zeg dat Feyenoord heeft verloren van Ajax! Doe je de groetjes aan je zus!

Robert: Hoeveel kinderen zitten er in de klas?
In die kleuterklas zaten afgelopen week wel 50 kinderen! Dat komt ook omdat veel kinderen op hun jongeren broertje of zusje moeten passen en die nemen ze dan mee naar school.

Sophie: Heb je al een safari gedaan?
Dat heb ik nog niet gedaan. Als juf Anja komt, gaan we naar National Park Mole, heel dicht bij Tamale en daar gaan we olifanten spotten!

Sophie, heel veel succes met dansen!
Daphne: Heb je je angst voor kikkers al overwonnen?
Uhm…deze vraag sla ik maar ff over! In het regenseizoen zijn er heel veel kikkers, nu zie je alleen maar opgedroogde kikkerlijfjes!

Mees: Welk vervoer heb je in Ghana (we denken achterop een olifant)? En heb je al een vriendje?
Mijn fiets is een topper, daar kom ik overal mee! En als we naar Tamale gaan, dan gaan we met de bus, veel bussen komen uit Europa, dat zijn afgedankte bussen die hier weer worden gebruikt. Veel mensen bidden ook voordat ze in de bus gaan, want het is elke keer weer een hele belevenis!
En vrijdag komt eindelijk Lous! Het is misschien omdat ik wit ben, maar ik heb al heel veel mannen gehad die vroegen of ik met ze wil trouwen, maar elke keer zeg ik dan: “Ik heb al een vriend!” Ze zeggen dan: “Oh, dan neem je mij er toch nog bij.” Ik vertel ze dan, dat ik alle liefde aan Lous geef!

Sanne: Hoeveel dingen kun je in je boodschappenmandje op je hoofd dragen?
Dat is echt zo moeilijk, het lukt me niet zo goed en als het eenmaal lukt, ga ik juichen, maar dan valt de tas er weer af!

Jeffrey: Hoe heet de voetbalclub van Ghana?
Ze hebben verschillende voetbalclubs, maar Accra en Kumassi zijn de beste voetbalclubs in Ghana.

Manesa: Hoeveel meiden en jongens zitten er in de klas?
Dat weet ik niet zo goed, dat is elke dag anders!

Robin: Hoe heet de hockeyclub van Ghana?
Ik heb ze hier nog nooit met een hockeystick gezien, maar misschien kan ik die nog laten maken van hout, want slagbal kende ze eerst ook nog niet en nu vinden ze het helemaal geweldig!

Demi en Nina: Hoe warm is het in Ghana?
Vandaag was het 39 graden! De harmatan, koude wind, is minder geworden en nu wordt het steeds warmer, er is weinig verschil tussen dag en nacht.

Jeroen G: Heb je je verjaardag al gevierd?
Ja, natuurlijk!
Jeroen, heb je op mijn blog je stokjes gezien, dat vinden ze een super spel!

Stefano: Is je huis erg groot?
Vergeleken bij de andere mensen, woon ik echt in een super groot huis. We wonen met zijn 4en en hebben allemaal een eigen slaapkamer. We hebben ook nog een keuken, een woonkamer en douche, maar daar komt alleen koud water uit, maar dat is niet zo erg, want het is toch warm. Als je ’s middags gaat douchen, heb je warm water, want de watertank staat op het dak en die wordt verwarmd door de zon.

Martino: Kent u al wat van de taal?
Het gaat steeds beter. Ik denk vaak aan jullie, want soms vergeet ik gewoon te oefenen!

Jenna: Zwem je ook wel eens?
Nee en dat mis ik wel een beetje! In de kerstvakantie heb ik gezwommen in de zee en dat was super. In Tamale is een zwembad, maar dat is alleen open op woensdag tot en met zondag en ik ben steeds op maandag of dinsdag in Tamale, maar daar wil ik nog wel een keer heen. Veel mensen hebben hier nog nooit gezwommen, laat staan dat ze weten hoe het strand met de zee eruit ziet!

Dylan: Wanneer begint het regenseizoen in Ghana?
In mei begint het regenseizoen in het noorden, in het zuiden regent het nu al een beetje. Gek hoor in Ghana heb je 2 verschillende klimaten.

Lieve kanjers van 6b,
Bedankt voor jullie vragen en super foto’s! Veel plezier met elkaar en als je nog iets wil weten, dan hoor ik het wel! De groetjes voor meester Guido en juf Christy!
Liefs juf.
Geniet van de zondag en daarna weer een heel mooie week, succes!