vrijdag 4 april 2008

Altijd fijn als je een massage krijgt na een dagje hard werken op je land!Oja, je zou bijna denken dat Arma zelf de oefeningen voor heeft gedaan op de gravelgrond of zijn dat schutkleuren op je broek...
Dit was zo mooi, deze man liep niet echt lekker en Arma ging hem het gewoon leren. HIj was de eerste patient en er zat niemand in de wachtkamer, dus Arma nam echt de tijd voor hem. Echt zo gaaf om haar hier aan t werk te zien en te ontdekken hoe bijzonder je lichaam wel niet is en hoe al die spieren en botten helpen bij je bewegingen. Zo die mensen hier zijn echt lenig, ze kunnen gewoon met gestrekte benen de grond aan raken en ook heel ver naar achteren buigen!
Dit was echt een geweldige praktijk, vooral voor mensen met rugpijn! Wij moesten eerst ook ff ontdekken hoe we door het gat moesten. Onze praktijk lag een beetje afgelegen in een aparte compound.
Het was bijzonder hoe we de mensen konden helpen en dat ze ff aandacht kregen door gewoon naar ze te luisteren of met ze te praten of samen bidden.
De maand maart is omgevlogen!
Arma, super bedankt
...dat ik je assistente mocht zijn,
...voor de super maaltijden en snacks die we hebben gebakken,
...voor het kletsen en de gezelligheid,
...dat je zomaar naar hier kwam,
...voor het stranden in Accra
...voor het rennen en de fijne buikspieroefeningen na afloop
en nu weer veel plezier en succes in Nederland en denk maar lekker vaak terug aan dit mooie avontuur en houd een beetje vast aan de rust van Ghana!

En toen was het april...
natuurlijk op 1 april nog een grapje uitgehaald met Siebrand, hij is bezig met het opzetten van een computercentrum en de elektriciteit is bijna aangelegd. Ik had gesmst, dat ik morgen met mijn school (300 kinderen) langs kwam om hun hand te laten kopieren voor hun ID Card... Hij trapte erin en zei dat de elektriciteit nog niet goed was en dat we dat misschien ff moeten voorbereiden...

En vandaag ben ik met 2 leerkrachten naar de timmerman geweest die gaat bankjes timmeren voor de school en nog naar een andere timmerman die gaat nog kasten maken voor de school.

Deze maand wil ik nog een beetje verder gaan met het opzetten van de kindernevendienst en aan het eind van de maand wil ik nog een training geven aan mensen uit verschillende dorpen die interesse hebben voor jeugdwerk. Ik wil met ze praten over het belang van jeugdwerk en ze ideeen en tips geven. Ook krijgen ze een kist met een informatieboekje, een kinderbijbel en nog wat spelletjes. En Rob, Robin, Anja en Jurriaan komen aan het eind van de maand en die gaan helpen bij het uitvoeren van een clubmiddag.

En natuurlijk nog lekker Hawa lesgeven! Deze week hebben we gewerkt over het strand en we hebben fotolijstjes gemaakt en versierd met schelpen. Ik ben ook een beetje begonnen met lezen, dat gaat echt goed en zo mooi om dat proces te volgen. Volgende week wordt het prinses Hawa en gaan we over een kasteel werken. De timmerman is nu bezig met het maken van een kasteel, ik ben benieuwd! Oja tijdens de medical outreach hebben we natuurlijk gewerkt over pleisters en medische hulp en hebben we een dokterskoffertje gemaakt! Het knutselen vind ik echt super gaaf, maar ook het werken met letters en woordjes leren lezen is echt een uitdaging. En vaak voordat ik ga slapen zing ik nog ff een liedje, omdat die kleuterliedjes zo fijn in je hoofd blijven zitten!

Tja...je komt hier met ideeen, je gaat eerst eens rondkijken, inburgeren, een cultuur ontdekken en dan opeens ben je met je allerlei plannen bezig en dan komt het afronden en dan kom ik weer lekker terug naar t Zeeuwse, ik kijk er echt enorm naar uit!

Je kunt wel ontdekken waar het sponsorgeld naar toe is gegaan en nog gaat. De dingen die ik opnoem, ook van andere projecten van ons team worden gesponsord. Mama heeft mijn geld voor de laatste keer naar hier overgemaakt en het gaat helemaal goed komen, dus super bedankt voor al het geld, maar ook nog steeds voor de super lieve smsen, geweldige op de hoogte houdende mailtjes, volgeschreven brieven en kwebbelende telefoongesprekken! Misschien handig om te weten, stuur maar niets meer op, want ik weet niet of het nog aankomt, want voordat ik naar huis ga, ga ik nog ff met Rachel van Ghana genieten!

Geniet van t weekend en succes met alles,
liefs joef.

Het is nog steeds super warm, het is wel fijn dat het 's nachts een beetje waait, dat is echt lekker koel. De mensen wachten op het regenseizoen, dat ergens in mei gaat beginnen.